Sångerska och sångpedagog

onsdag 15 september 2010

Världens sämsta!

Förstår inte hur jag lyckats att INTE skriva om SJs senaste bravader!?


Måste ju bara dra storyn, ska försöka få in lite bilder också så det inte bara blir en massa arg text! 


Det hela börjar på måndagen! 


Min skoldag börjar 10.45 och jag planerar då att åka 9.35-tåget! Eftersom man måste ha lite marginaler så planerar jag så att jag kommer kunna hinna med tåget som går därefter också! Man har ju lärt sig av sina tidigare erfarenheter med SJ! 


När jag väntar på tåget annonseras plötsligt en försening på 5 minuter. Fine! Men när klockan väl passerat 9.40 och varken tåg eller ytterligare information dykt upp blir man ju faktiskt lite lätt irriterad! Perrongen var fylld av irriterade pendlare faktiskt! Tåget var annonserat 5 minuter sent men var i själva verket en kvart sent! Även fram till destinationen! Rätt pinsamt att se stora skylten vid spåret som säger "ankommande från gävle-uppsala ord. tid 10.16, ny tid 10.21" när det sitter en stooooor klocka bredvid som visar 10.32 med tydliga visare! Men det är väl så man finjusterar statistiken kanske??


Jag kom försent till skolan. Men det är rätt vanligt nu för tiden! 


När det var dags för hemresan började det mest spännande! 


Jag brukar komma ner på perrongen "från fel håll" sas. Kungsgatanhållet alltså! Där kommer man direkt ner på spåren. Jag kollade banverket.se när jag gick från skolan och då skulle pendeln gå från spår tre som vanligt! När jag kom till nedgången hade min avgång inte kommit upp på tavlan ännu, var lite tidigt, men jag tänkte att jag chansar! Jodå, på spåret stog ett tåg! Det fylldes med folk och jag gick också ombord! Det var fullt!


Två minuter innan avgång hör man en röst avlägset i spårhallen:


"...spårändring... bla bla... uppsala.. bla bla... spår 7.. bla bla..." 


Då har de alltså spårändrat i sista minuten! Två minuter innan avgång! Sekunden efter hör man en röst i vårt tåg:
"Eh.. ja ni som sitter i det här tåget kommer ingenstans. Tåget kommer inte gå nu utan ska ni mot Uppsala får ni byta tåg..." 1.5 minut innan avgång! 


Kaos utbröt på tåget när alla skulle försöka ta sig av och ta sig igenom hela systemet och byta tåg. Det var jättelångt till det andra eftersom jag befann mig i helt fel ände av tåget. Lite surt fick man vinka hejdå till det andra tåget.



Ännu surare blev man när man upptäckte att nästa tåg var inställt! SJ i ett nötskal! De gör lite som de vill, utan att säga något! 


Nästa projekt då blev att gå till kundskämt och försöka få tillbaka biljetten jag aktiverat. Har ett tioresorskort och skulle ju inte hinna med nåt tåg medan min biljett var giltig! 


Fick vänta i 40 minuter på att få komma fram till en "personal" och skulle nog väntat längre om jag bara vetat vad som väntade... Där var en tjej som inte fattade nånting. Hon fattade inte hur hon skulle göra för att jag skulle få tillbaka min resa. När det varit krångel förut har man fått in pengar på värdekortet så att man kunde få ut en enkelresa. Det kunde inte hon. Hon började med att skriva ut en biljett till dagen efter. Som tur var ifrågasatte jag den. Hon hade ju bestämt ett tåg åt mig och den var ju ombokningsbar om man bokade om den innan den avgången, så det var väl bra, tyckte hon?? Jag fann mig rätt bra:


-Menar du att jag som fick vänta här i 40 minuter på att få tala med nån, ska hinna in och riskera samma väntetider i Uppsala för att boka om den för att åka med ett tåg som kanske går flera timmar senare???


Till slut fattade hon att det kanske var orimligt! Då föreslog jag att hon skulle ladda börsen på kortet. Trodde inte du ville det. blev hennes svar!! Hon skulle iaf göra det till sist, och räcker över en femtiolapp kontant!! 


Fattade ingenting av vad hon höll på med! Allvarligt! Inte undra på att det går dåligt för SJ när de anställer såna stolpskott!! 


Jag var arg, trött och less! Men gift med världens bäste man så han körde ner till Sthlm och räddade sin fru från misär och 08-döden! Underbara älskling! 


Tänk vad fint om historien kunde ha slutat så här då! Men nej! Såklart inte! Jag skulle ju åka med SJ dagen efter också! 


13.09 skulle tåget gå. Jag var på stationen kvart i. Better safe then... You know! Aktiverar mitt kort och får en smärre chock! Kortet är tomt!!! Vafalls?? Jag laddade ju med en ny period dagen innan!! Springer (halv iaf, mitt knä gör djävulskt ont när jag lägger för mycket tyngd på det) in till kundtjänst! Bara en i kö innan mig. 


Det visar sig att den inkompetenta människan i sthlm har återköpt hela mitt kort men bara betalat mig 50 kr för det. Det felar 435 spänn där. Men hon i Uppsala kunde inget göra åt det. Hon såg att den där gjort fel, men jag skulle bli tvungen att gå in till kundotjänst i Sthlm för att de skulle reda ut det!! 


Och när skulle jag hinna med det då?? Det var en halvtimme från ankomst till lektionsstart i sthlm och det är perfekt! 10 minuter tillgodo liksom! Efter skolan skulle det förmodligen vara lika mycket folk i kö som dan innan. Inte ett alternativ det heller, hade ju rep i Uppsala! 


Jag fick iaf en gratisbiljett i Uppsala och skulle gå till dem direkt! självklart var tåget till stockholm även denna gång försenat! Hur lyckas de??


Kön i sthlm var rätt kort och jag ser att den där tjejen jobbar idag också! Fick prata med en kvinna som efter fem minuter förstod att det blivit fel, och vad som blivit fel! Sen satt hon i 20 minuter och försökte komma på hur de skulle reda ut det! Jag pekade iaf ut tjejen och hon fick förklara för sin kollega samt nån slags arbetsledare vad hon hade gjort. Hennes kassa gicks igenom och de hittade kvitton och utbetalningen. Hon var högröd i ansiktet och jag hoppas hon tyckte det var pinsamt! Hon gav mig en jävla massa huvudvärk och förhöjt blodtryck så det är det minsta hon ska ha! 


Till sist kom de på att de skulle ladda på mitt kort med en ny period! Men det satt långt inne! Fattar inte!! Och självklart kom jag försent till skolan! Dagen förstörd! Som tur är var jag ledig idag! Hade inte pallat en dust till med SJ denna vecka!


Önskar att jag kunde bojkotta SJ! SJ ÄR LANDETS SÄMSTA FÖRETAG!! 




Inga kommentarer: