Sångerska och sångpedagog

lördag 25 september 2010

Vad utmärker en bra sångare?

Vädret satte käpparna i hjulet för flygning idag igen. Dock tyckte han att vi skulle ta det imorn förmiddag istället. Spännande.. Det gjorde iaf så att jag kunde gå på konserten som Olle spelade på! Mysigt! 


Började dock tänka på det här med sång... Vad är det som gör att en sångare är en "bra" sångare? Hade hört lovord om dagens solist och kanske var mina förväntningar för höga?


Höga var också tonerna som producerades. Min reaktion var "Å, vad högt hon sjunger, coolt!". Men sen fortsatte det bara. En orgie i tonhöjd. Imponerade, men är det bra sång? Kom att tänka på när man gick i mellanstadiet och sjöng i skolkör. De coola tjejerna sjöng i sopranstämman. Jag tyckte inte att jag var en cool tjej så jag sjöng alt. 


Vet flera som har uttryckt att sångerskan sjunger fantastiskt bra och jag bestämde mig för att leta efter det. Det bra. 

  • Hon sjunger högt. check! 
  • Hon solade riktigt härligt. check!
Men sen då? Är det vad som krävs? 

Bestämde mig för att titta på henne "istället". Förmedlar hon något med sitt kroppspråk? Nej inte bak dit där jag satt iaf. Hon visade tydligt när hon skulle sjunga höga toner, vilket fick dem att kännas ännu högre. Det var det hon förmedlade med sin kropp. Satt för långt bak för att uttala mig om publikkontakt, men vissa saker kan man ju bjuda på ändå, trots att man inte ser alla i publiken. 



Jag låter som en bitter gammal alt, men jag är ju sopran så det kan det inte vara! Visst kan man vara avundsjuk på sångare. I vanliga fall brukar då min inställning vara "Åååå jag vill också kunna sjunga som henne/honom"! I detta fall var det mer "Åååå varför får hon så mycket cred? Jag förstår inte." Inte sagt att jag skulle göra det bättre själv, jag är ingen tränad (såg) sopran, amenvaff! Men man måste väl ändå få undra och fundera.


Tillbaka till sången! Försökte ikläda mig sångpedagog(glasögonen)öronen och lyssna analytiskt. Det var rätt svårt, men en bra övning. Slutsatsen är att jag inte förstår hennes hyllare. Visst, hon sjunger högt, men det var ändå inte klockrent. Tekniken svek henne på flera ställen och de svaga höga tonerna försvann. Kanske dagsform? 


Jag förstår inte den ovillkorliga kärleken till sopraner, har skrivit om det förut och kommer nog återkomma till den också! Jag kanske har för höga krav? Jag tycker att man måste ha något annat att påverka med än tonhöjd om man ska vara en bra sångare. Nerv. Viljan att säga något. Titta på detta. En förmåga att beröra som jag blir avundsjuk på. Jag vill också besitta den!





Får säkert lite skit/onda blickar/bajs i brevlådan från folk som tror att jag bara är avis för att hon är så bra, men det får jag ta! :D

1 kommentar: