Sångerska och sångpedagog

torsdag 18 november 2010

Visst är det irriterande...

... när man precis vrider på duschen och kommer på värsta låtidén! Då har man liksom tre val:

  • Stänga av kranen och gå och skriva ner den
  • Fortsätta och duscha/torka så pass att pianot inte dör vattendöden och sjunga den lilla slingan eller vad det nu är om och om igen så man inte glömmer den innan man hinner till pianot och skriva ner den!
  • Skita i den.
Men man kan ju inte skita i den heller! Tänk om det är värsta superlåten man kommer på!

Kom precis ur duschen nu och upplevde scenario två. Dock kom jag på mycket mer än vad jag orkade loopa så länge jag stod i duschen. Så jag fick välja ut en slinga och skrev sedan ner den. 

Hårtorkning är döden! Jag kan lyckas hålla kvar en idé länge, men om jag torkar håret försvinner den! haha! Kanske inte får gnugga geniknölarna under tiden de jobbar!

Musik kommer till mig när jag duschar. Snarare regel än undantag. Mycket märkligt och så har det varit så länge jag kan minnas. Ibland orkar jag inte bry mig, ibland är det nån gammal låt som nån annan redan skrivit, men ofta är det nya musikaliska uppslag! 

Min egen teori är att det sitter i sen jag var liten. Älskade att sjunga, men gjorde det aldrig offentligt, eller ens för familjen! Pinsamt ju! Jag brukade då passa på att sjunga i duschen! Där kunde ju ingen höra mig! hm...

Så duschen = kreativitet och musik!

Men det är inte alltid jag lyckas knyta ihop låtidéerna till färdiga låtar. Det ligger tonvis med småsnuttar här och var. Får nog ta och bli bättre på det! Jag vill ju få ihop nåt jag kan stå för! Min sånglärare fick lyssna på lite alster och hon (sa iaf att hon) gillade det och tyckte jag skulle ha hälften egna låtar på min examenskonsert. Så det gäller att samla ihop!

Inga kommentarer: