Sångerska och sångpedagog

måndag 29 november 2010

Hatsång till SJ! eller Skicka SJ till mellanöstern! Skulle skapa fred!

En kvinna på tåget föreslog att man skulle bjuda in några tåg-japaner till SJ. I Japan får tydligen halva ledningen sparken om ett tåg är 5 minuter sent. Det vore väl nåt. 


Jag har ett annat förslag! Skicka SJ till mellanöstern, Nord- Sydkorea eller andra "oroliga" platser, för ju mer man drabbas av SJ, desto mer enad blir man med sina medpassagerare! Samtal förs, man kommer tillsammans på übersmarta saker för att få allting att funka bättre. Helt klart är ju att SJ för människor ihop. Dock inte människor som man planerat att föras ihop med, helt klart. Men ändå.


Imorse när jag skulle iväg stressade jag till 9.35tåget (hört den förut??). När jag kom fram skulle tåget istället gå 9.42. Sen flyttades det framåt ett par minuter i taget. Spåret annonserades dock hela tiden som 7. So far, so good. 


Klockan var nu närmare tio och tåget som skulle gå 9.53 (också försenat) kom och gick från en annan perrong. Jag tänkte att jag låter bli att stressa iväg dit eftersom mitt tåg skulle komma in två minuter senare och vara av en sån (gamnmal) modell som typ garanterar sittplats, vilket inte dubbeldäckarna gör.


9.58 görs ett utrop. Mitt tåg är på ingående, men "observera spårändringen"! Det är alltså en spårändring som görs två minuter innan avgång, till en annan perrong, vilket orsakar kaos. Folk försöker springa, folk har barnvagnar, folk trängs osv.


Hur i helvete kan man vänta så länge med att annonsera bytet?? Man borde väl ha märkt att tåget nu var nära ett par minuter innan så folk skulle kunna ha en rimlig chans att förflytta sig??


Så jag kom fem minuter för sent till skolan, trots att min startmariginal var väl tilltagen. Som vanligt.


Hemresan var också fin. Inställda tåg gjorde att mitt tåg var överfullt (jag satt i  en dörr/trapp). Trevlig stämning. Folk svor men samtalade med varandra. Vi Sverigebor behöver en gemensam fiende för att ta kontakt!


Vi kom iaf iväg till slut. Försenade. Fastnade i Knivsta eftersom ena tågvärden dragit i nödbromsen. Innan vi fick veta det blev vi oroliga för det lät som något som hade kunnat vara en överkörning av något levande. Hon hade dragit i spaken eftersom en vagns dörrar inte stängts. Hon var snäll och berättade det för oss på tåget. Hon bad om ursäkt tusen gånger. Då tyckte vi mer om henne. Man tycker oftast synd om personalen, så länge de inte envisas med att kolla biljetter på ett försenat, knökfullt tåg! Då tycker man de uppnåt fräckhetskvoten för dagen.


Till slut fick vi iaf åka vidare, i reducerad hastighet eftersom andrelokföraren skulle gå runt och rycka i alla dörrar. Suck.


Jag lyckades iaf vända mina aggressioner till något positivt och skrev en hatsång. Den heter eventuellt "Won't you kill me", eller "They'll blow it". Kanske döps den till "What the hell is going on there". Vi får se tror jag. Den handlar iaf om hur det känns att stå på en perrong utan att få info eller nåt.


Typ så.


2/2 resor försenade hittills denna vecka. Yeeiyy.

Inga kommentarer: