Sångerska och sångpedagog

torsdag 18 november 2010

Gamla texter!

Ibland när jag sjunger vissa sånger poppar det upp andra texter i skallen på mig. Ja, jag är lite knäpp, men det är nog inte hela sanningen! 


Ett exempel är den här julpsalmen (märkligt nog är det två psalmer jag tänker ta upp!) När juldagsmorgon glimmar! 


1.
När juldagsmorgon glimmar,
jag vill till stallet gå.
|: Guds Son i nattens timmar
där vilar uppå strå. :|

2.
Välkommen hit till jorden
i signad juletid!
|: Du är vår konung vorden
som ger oss ljus och frid. :|

3.
Till dig vårt lov vi höjer,
du barn i krubban där,
|: och våra knän vi böjer
för dig, o Jesus kär. :|



Så tycker ju inte jag alls att den ska gå! haha! Så här har jag lärt mig den (märk att jag är född på 80-talet ändå!)
1.
När juldagsmorgon glimmar,
jag vill till stallet gå,
|: där Gud i nattens timmar
re'n vilar uppå strå. :|

2.
Hur god du var som ville
till jorden komma ner!
|:Nu ej i synd jag spille
min barndoms dagar mer! :|

3.
Dig, Jesu, vi behöva,
du käre barnavän.
|: Jag vill ej mer bedröva
med synder dig igen. :|



Den första texten är visst äldre, och den andra kommer från 1986, eller iaf 1986 års utgåva av psalmboken. Om jag inte missminner mig så fick vi sjunga denna i lågstadiet för söta, god bless her soul, Barbro B! 


Vi fick också sjunga en annan psalm som är vacker. Jag lyfter ögat mot himmelen, men även den med en äldre text vilket ger mig huvudbry varje gång jag ska försöka sjunga den. Tur det inte blir så ofta. Andra versen har fastnat! "Glatt är att prisa och tacka diiig". 
Jag lyfter ögat mot himmelen
och knäpper hop mina händer.
Till dig, o Gud, som är barnens vän,
min håg och tanke jag vänder.

Glatt är att prisa och tacka dig,
och gärna vill jag det göra.
Jag vet det visst, att du ser på mig
och ej försmår att mig höra.

Tack för allt gott du mig ständigt ger
att känna, älska och äga!
Tack, gode Fader, för mycket mer
än jag kan nämna och säga.

Så håll utöver mig än din hand,
o, Fader god utan like,
och låt mig växa för livets land,
som är ditt himmelska rike!





Vilken tur att jag inte sjunger så mycket psalmer sådär till vardags. Jag gillar dock de klassiska julpsalmerna! Så vackra! Psalmer sjunger jag annars som en notläsningsövning! Det är ju superbra!


Ursäkta ett mycket märkligt inlägg!

Inga kommentarer: