Sångerska och sångpedagog

måndag 22 november 2010

Tack för den!

Höll på att bli tokig imorse! Hade tre val. 

  • Ta 9.09-tåget och bli 40 minuter tidig till skolan
  • Ta 9.35-tåget och bli 10 minuter tidig till skolan
  • Ta 9.53-tåget och bli 10 minuter sen till skolan.
Jag valde alternativ två. Kändes liksom mest logiskt. Givetvis kunde jag se på banverkets hemsa att tåget var sent. 9.41 skulle det gå när jag cyklade hemifrån. jag tänkte ändå utgå ifrån att det gick 9.35 för att hinna och slippa stressa. 

Den sista delen av vägen måste man cykla på en gång/cykelväg. Jag skriver "måste" för alternativet är en jätteomväg och det är väl ändå tanken med såna vägar, att man ska cykla på dem?!

Den har varit delvis avstängd pga nån slags arbeten, så då har man fått åka värsta krokarna. Så var det förra veckan, men då hade jag noterat att skylten där sa att den skulle öppnas igen 19/11. För att vara på den säkra sidan undvek jag den del som var avstängd då. 

Johej du! Trodde du på den? 

Nu var en annan del avstängd. Den sista delen. Jag var alltså väääldigt, irriterande nära mitt mål. På avspärrningen satt en skylt. 
Gång/cykelvägen avstängd till o med 19/11.
Mötte en gammal man med rullator som tog sig igenom avspärrningen. Han frågade om jag också skulle in och när jag tvekade sa han "Om jag kommer igenom med min rullator så kommer nog du också igenom"! När jag såg att det kom fler människor därifrån tänkte jag GERONIMO och gick in. 

I den andra änden var det fastsvetsat ett galler. DOH! Fanns som tur var en liten trappa ner till stora vägen där jag fick rulla min cykel, springa på trottoaren, springa över övergångstället och snabbt som ögat cykla och leta rätt på en dumpningsplats för cykeln. Denna gång var det (håll i er nu!) skönt att tåget var sent! Hann med 9.35-tåget, som istället gick närmare 9.50. 

Och eftersom vi var sena fick vi bli lite senare också. Släppa förbi andra tåg på Arlanda tex. Sånt är livet. Och jag blev en kvart sen till skolan.

En skitmorgon!

Sensmoralen är :

Lita aldrig på gamla gubbar, lita aldrig på SJ, lita aldrig på Uppsala kommuns väg/trafikplanerare!

Nu ska jag äta piller och hoppas på att huvudvärken släpper!

Inga kommentarer: