Sångerska och sångpedagog

lördag 13 oktober 2012

Recept!

Receptet på Bregottkakorna efterfrågades och så här gjorde jag (dubblade det jag fann på nätet och så här blev det):

1 pkt Bregott 600g (därav namnet)
3 dl socker
5 dl Maizenastärkelse/Maizenamjöl
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Vispa ihop smör och socker med elvisp, enklast så. Kör ett tag så det blir fluffigt och lättarbetat.
Blanda övriga saker i en egen bunke. Blanda ihop torrblandningen med smör/sockersmeten. Klicka ut i småbrödsformar, ungefär en tesked, halva formen.

Skjuts in i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter. I mitten. Av ugnen alltså! Håll koll, de ska få lite färg men inte bli brända. De jäser upp men pyser ner igen.

Idag har jag bakat en till kaka! Tänker dock inte lägga upp varken bilder eller recept, lite hemlisar måste man ju få ha! ;)

Hade planerat en helt annan middag idag (Blodpudding, kul?) men då råkade jag surfa in på Viktorias blogg, Matplatsen, och fann detta recept!  Lät ju hur gått som helst så jag lyckades övertala Olle att det var läge för grillad kyckling idag igen!

Vår duktiga flicka har för första gången sovit en stund i sin säng! Halleluja! Hon vill ju vanligtvis inte sova nån annanstans än på oss, i vagnen eller mellan oss i sängen. Idag sov hon en hel timme i spjälsängen! Hoppas det håller i sig så hon kan ta dagspassen i den. Är inte riktigt redo att släppa iväg henne på nätterna ännu!

Inga kommentarer: