Sångerska och sångpedagog

fredag 21 september 2012

Spring

Blev taggad i ett klipp på FB som jag totalt glömt bort. Uppsala Blåsarsinfonietta spelade ett jättevackert beställningsverk av Johan de Meij och jag var inlånad som sångerska.

Minns det med ångest! Åkte på nåt skit i halsen och fick en akuttid till önh och fick käka kortison för att öht kunna bestämma över mina egna stämband. Jättekonstigt var det! Det gick rätt bra att sjunga på "ooo" men om jag ville testa andra stavelser, som är rätt användbart när man ska sjunga med text, gick det helt enkelt inte. Låter jättekonstigt eftersom stämbanden jobbar på samma sätt oavsett, ljuden förändras ju i munnen etc. men så var det! Jättekonstigt!

När jag precis sjungit klart kände jag hur det började kittlas i halsen och jag började hosta. Att försöka hålla tillbaka en hostattack i en lokal med fantastisk akustik är ju ångestframkallande bara det!

Jag stod och sjöng uppe på en balkong och lyckades smyga ut och hosta klart. Vågar inte riktigt kolla på videon för  att se om det hördes i lokalen, men det kändes som att hela UKK dönade när jag hostade loss! En snäll bartender gav mig vatten och jag kunde till slut smyga in i lokalen igen.

Det hörs verkligen att halsen är lite knäpp, men jag bjuder på det! ;)

Det var skitjobbigt med roligt!

Inga kommentarer: