Sångerska och sångpedagog

måndag 5 september 2011

Kommentar till kommentar

Angående den här artikeln igen och mitt inlägg. Jag fick en kommentar som jag gärna vill svara på i ett nytt inlägg.



Anonym sa...




ska samhället betala kostnaderna för alla magoperationer på alla överviktiga då? dom har ju själva valt vad och hur mycket dom stoppat i munnen? är dom oxå mentalt handikappade? alla alkisar som får cancer i lever osv? narkomaner osv all deras vård kostar pengar oxå?

Mitt svar blev:
En överviktig person som får en magsäcksoperation har väl ändå valt att söka hjälp för sitt problem? Eller? En alkis som får cancer i levern har väl också nykterhetskrav på sig? Eller?

Nej, jag tycker inte att argumentet håller!

Kvinnan har rätt till vård, helt klart, men varför kan hon inte rätta sig efter läkarordinationerna? Om du tex får en skada i en arm så kan jag ju nästan lova att du får förhållningsregler av en läkare som du förväntas följa för att inte förvärra skadan. Eller?

Och det står jag för. Varför följer hon inte läkarens ordinationer? Det är ingen som sagt åt henne att hon är dum i huvudet som drar i sig skiten, det är läkare som säger att en operation på en rökare innebär ökade risker och därför vill de att rökaren ska varit rökfri ett tag innan. Det är en planerad operation och då kan de ju göra vad de kan för att försöka eliminera riskerna! 

Mitt råd till kvinnan i artikeln: Se till att bli akut skadad i knäet så du får en akutoperation då, om det nu är så svårt att fimpa! Vid ett akut ingrepp hinner man ju inte göra annat än att chansa!  Bli påkörd eller något!

Varför fattar hon inte att det är en försiktighetsåtgärd för henne eget bästa?? 

1 kommentar:

Lina sa...

Jag håller med dig om att det är absurt att hon inte kan fimpa för att hennes knä kan bli bättre. Dock kan jag från hennes perspektiv förstå att det kan vara svårt att bara sluta röka sådär. Men det jag blir mest irriterad efter ha läst artikeln de är att hon säger att hon kommer fortsätta röka men samtidigt säger hon att ingen har erbjudit henne hjälp för att sluta röka. Det är orimligt! Kvinnan har ju uttryckt klart och tydligt att hennes motivation till att sluta röka ligger på noll.