Sångerska och sångpedagog

fredag 30 september 2011

Döv som hör för första gången eller fake??

Såg nån som gillade ett klipp på fejjan.

Klippet ska visa en 29årig tjej, född döv som för första gången får höra sin röst mha ett implantat.

Tittade på det och direkt känns det bara fake! 150´000 views och tusentals kommentarer. Många tackar Gud (ööh, tacka vetenskapen istället kanske?) och en del tycker som jag: Det är fake!

Att döva kan utveckla ett språk är känt. De kan läsa på läpparna och sedan forma sina artikulatorer likadant och  addera stämbandsvibrationer där det ska etc. Vad jag vet kan de dock aldrig utveckla ett perfekt tal. Det måste man höra och härma för att lyckas göra. Denna tjej har ett för bra tal för att ha varit döv hela sitt liv och precis hört för första gången!

Att hon sedan lyckas uppfatta frågor när hon inte ens ser "läkarens" mun spär ju bara på "fakekänslan". Hon kan ju inte redan ha lärt sig att språkljuden "Do you hear my voice" ska kopplas samman med vad munnen artikulerar och visar när den säger samma sak.

Vore ju fantastiskt om jag har fel, men jag tror jag har rätt. Berätta gärna för mig hur det kan komma sig att tjejen talar så bra när hon aldrig hört något!

Titta själva:



Edit: Nu har aftonbladet hittat storyn också. Läste nån kommentar om att hon tydligen haft hörselproblem sedan hon var två år(??) vilket då gör rubriken missledande. Återigen: Läppläsande är fantastiskt, men du kan inte alls få reda på hur alla ljud produceras iom att det händer så mycket saker innanför läpparna. Har hon haft hörapparat sedan 2 års ålder har hon ju också hört sin egen röst tidigare!

Ja ja. Jag är skeptisk. Så är det bara.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/article13712867.ab

Inga kommentarer: