Sångerska och sångpedagog

onsdag 14 november 2012

Vaccination

Tösen har passerat tre månader och då är det dags för första vaccinationen. Mammas lilltjej är en stor tjej! Matstol igår och vaccination imorn. Egentligen hade vi tid idag men igår ringde vår BVC-sköterska och sa att hon skulle vara ensam på mottagningen idag och då skulle det innebära att Lovisa skulle behöva stickas två gånger. Verkar som att det vanliga är att det är två sköterskor som sticker samtidigt så att hon bara behöver få det onda en gång. Vi bokade därför om tiden för imorn skulle de vara två igen.

Mammas lillhjärta.. Har inte riktigt reflekterat över det "onda" med sprutan men nu känns det i mammahjärtat. Vill ju givetvis inte att mitt hjärta ska ha ont men det är ju trots allt en bra sak det här med vaccinering.

Gamla, beprövade vaccin är för mig en självklarhet! Tycker att det är en sjukt egoistisk sak att välja bort, om man (barnet) är friskt och inte har några fysiska saker som gör att man borde låta bli. Många sjukdomar är ju så gott som utrotade tack vare vaccinationsprogrammet! Jag tycker det också är en solidarisk sak att göra mot dem som inte kan vaccineras. Det finns ju faktiskt såna människor också. De klarar ju sig tack vare att andra är vaccinerade och inte sprider runt sjukdomarna.

Och givetvis vill jag inte att Lovisa ska drabbas av dessa sjukdomar och deras följder. Vissa motståndare säger "Jaaaa, men det är ingen fara att låta bli vaccinationen, sjukdomarna är ju så gott som utrotade!"
Javisst! Tack vare vaccinet!

Dock är jag inte lika inne på såna där obeprövade, stressframtagna influensavaccin. Kolla bara på det där svininfluensavaccinet som inte testats tillräckligt och visade sig orsaka narkolepsi hos vissa. Så länge Visan inte hamnar i nån riskgrupp där kommer jag iaf lägga min röst på icke när det gäller den frågan. Vi är förstås två som bestämmer om saken men där är iaf min ståndpunkt.

MPR känns som en självklarhet.

Det snackades ju om att vissa barn fått autism av vaccinet men det var ju bara BS. Fabulerade bevis och rapporten drog tillbaka om jag inte läst fel.

Hoppas bara att hon slipper febern och sånt som vissa barn får av vaccinet. Min lilla, söta, stora skrutta! Ska också bli spännande att se hur mycket hon har vuxit! Var länge sedan vi var där och mätte och vägde nu!

Just nu funderar jag på om jag ska köpa en sån här eller inte! En Voksi Move åkpåse som är bra att ha i babyskyddet. Så hon håller sig varm men som är enkelt att knäppa upp när man sitter i en varm bil eller är inomhus, affärer och liknande. Vi ska norrut på fredag och den hade ju varit perfekt. Om man beställer imorn kommer den på fredag, vore ju nåt! :) Ska fundera lite.

Bilden kommer från Jollyroom.se

Inga kommentarer: