Sångerska och sångpedagog

fredag 18 april 2008

VARG?

Utnyttjade fribiljetterna igår. Hade absolut inga förhoppningar om filme öht. Klippen som jag såg på tv kändes fruktansvärt B och jag är rätt skeptisk till Stormare.

Hur var det då?

Ja vad ska man säga.. Svenskar borde förbjudas att göra film! Det går sällan bra! I varje fall borde de förbjudas att göra dialektfilmer för ingen verkar ju ha koll! Filmen skulle utspela sig någonstans i Jämtland och människor skulle föreställa släkt. Har man inte samma dialekt då? Bortsett från samiskan. Stormare bräker på hälsingemål och det är ju rätt mysigt men den dialekten är inte så spridd där uppe.. Mer lokalt i HÄLSINGLAND!!

Så som i himmeln lider av samma sak. Stockholmare ska försöka prata dialekt och det resulterar bara i att jag fnissar åt dem och hela filmen går förlorad! Masjävlar är lika illa!!

Kan de inte bara lägga ner?? Eller iaf vara äkta!?

Kanske var de äkta, men de lät bara som en massa människor som försökte vara norrländska trots att de faktiskt inte vet vad en korp är. Aksel var bäst. Trist för honom att spela småroller hela tiden dock! Väntar på att få se honom i en huvudroll snart!

O är fortfarande (tror jag iaf) förvirrad inför huruvida det tillsätts stora polisiära utredningar vid misstänkta jaktbrott. Det är Norrland, säger jag. Där skjuter vi våra husdjur istället för att ta dem till veterinären. Bra karl reder sej själv. Det går snabbare så. Och så kör man skoter och moped omvartannat!

Man har inte så mycket att göra där uppe. En varg blir förstasidesnyheter i tre veckor.

Tydligen.

Nej, ärligt talat, filmen sög! Se den inte! Dåligt klippt! Fula för- och eftertexter. Nej, fyyy! Hade aldrig betalat för den! Tur att man fick biljetterna gratis av Malou von Siewers.

Den enda bra svenska filmen som jag sett den senaste tiden, som då också lagt sej tillrätta i mitt minne, är Darling. Underbar humor. Kanske gillar jag att fnissa åt bimbomänniskor från östermalm? En allvarlig underton också. Tycker så hemskt synd om mannen utan arbete som sen jobbar på donken..

Varg gör mej arg!

1 kommentar:

Anonym sa...

Man påminns ju tyvärr om Jägarna, där jämtlänningen Lassgård skulle föreställa norrbottning. Hör sörlänningarna verkligen inte ens en så pass löjligt stor skillnad? Jägarna var för övrigt en riktig skitfilm även av andra anledningar än de dialektala.

Tyvärr verkar utbudet av filmer med Sundsvallsmotiv vara synnerligen skralt. Men titeln är ju onekligen fantastisk:

http://www.st.nu/nyheter/medelpad.php?action=visa_artikel&id=677873