Sångerska och sångpedagog

fredag 4 oktober 2013

JAG VILL INTE!!

Jag tror att det är bra att reflektera mycket. Att reflektera över sina val och sin inställning till saker o ting. Jag dömer ingen, inte alls, men jag kan fördöma handlingar!

Idag såg jag något som jag absolut inte vill anamma!

Jag vill inte bli en mamma som snäser åt mina barn! (ja, nu kanske jag glider från sak till person, men skit samma!)

Satt på bussen in mot stan och hamnade i närheten av en mamma och hennes barn. Ena barnet frågade en enkel fråga och mamman fräste ett svar. Ett tvetydigt svar så barnet frågade igen! Svaret som kom var om möjligt ännu mer snäsigt, helt utan anledning.

Frågan var av typen "Vilken film ska vi se?" "Film!" (om det nu fanns en film som hette Film) "Ja, men vilken film?" "FILM!!! HÖR DU DÅLIGT ELLER??"

Helt onödigt och bidrar inte till något positivt alls.

Samtalens trevlighetsgrad fortsatte på den nivån ända tills vi klev av på samma hållplats. Trevligt. Barnen verkade vana.

Kanske fånigt, men så vill jag inte bli mot mina barn! Barn förtjänar också att bemötas med respekt! Det är varken deras "fel" att de finns eller att de är små i början. De är fortfarande människor.

Jag hoppas också att jag inte blir helt blind för omvärlden och att det finns andra barn och sociala koder man kan förhålla sig till.

Som mamman vi stötte på i lekparken!

Lovisa hade precis tultat fram till en snurrleksak som hon gillar. Hon hade till o med handen i luften och skulle ta tag i den. Jag stod strax bakom. Då springer det fram två killar i nioårsåldern och börjar snurra och leka med den.

Ok, ungar är ungar tänkte jag men blev alldeles stôss när jag såg att deras mamma stod bredvid och såg allting! Trodde hon skulle få tummen ur och säga nåt, men det var då den sävligaste "mina barn går före allt"-mamman jag sett.

Är sur på mig själv som inte sa nåt tydligare till killarna men tänkte ju att mamman skulle säga nåt. Fånigt kanske!

De höll på länge och väl och Lovisa satt i min famn och tittade drömmande och väntade tålmodigt! När hon väl fick komma fram till den snurrande menskoppen (ja, det ser ju ut som en sån!) så lekte hon i max två minuter, sen var hon nöjd. Hade inte killarna kunnat vänta lite?

Menar inte att de skulle lämnat leksaken till henne om de varit där från början, det är bra att träna på att vänta på sin tur, men hon var ju faktiskt där först och det är det som retar mig!

Så, tack nu har jag fått häva ur mig lite! :D

Hade i övrigt en jättemysig dag på stan med Elin och Lovisa!

Nu nattar Olle en trött tjej och mamman fixar fredagsmiddagen som blir en sen tacos!

Imorn ska vi på UnderbaraBarn-mässan! Ska bli grymt kul!

Inga kommentarer: