Sångerska och sångpedagog

tisdag 15 oktober 2013

Pay it forward!

Börjar inlägget med att jag inte är ute efter credd eller höja min insats till skyarna. Så. Nu var det sagt. 

Dagens händelse gjorde mig dock förvånad. Fanns många människor som stod närmare än vad jag gjorde. Det enda de gjorde var att sucka och himla med ögonen. 

Vad hände då?

Jo, vi var in på Ica för att shoppa en smarrig matburk till L. Det var lite kö så jag tog vagnen och gick och satte mig utanför kassorna och väntade på att Olle skulle betala. Undrade lite varför det tog sån tid för Olle. Han bytte kö och fick betala. 

Det blev dock ännu mer folk i kön, suckar hördes och så även en kassörska som försökte förmedla till en gammal dam att hennes kontanter inte räckte för att betala alla varor och att hon måste lägga till mer pengar eller plocka bort saker. 

Det gick dock inte så bra, damen verkade inte riktigt förstå och expediten blev märkbart störd. 

Satt med L en bit bort men hade inte hjärta att sitta kvar. Gick fram och frågade vad problemet var och hur mycket pengar som fattades. 

En knapp femtiolapp. 

Hon såg så ledsen ut och verkade tycka att det var jobbigt. 

Det var ett ganska enkelt val att ta fram kortet och betala. 

Vad hade jag önskat att nån gjort för mig i samma läge? Eller mot L?

Men jag blir så brydd att ingen där bredvid gjorde nåt... De märkte ju vad som stod på och var störda av det. 

Får väl hoppas att min gärning inspirerar nån annan att göra samma sak mot nån annan. Tänk inte på mig, just do it! 


Inga kommentarer: