Sångerska och sångpedagog

lördag 28 augusti 2010

Kung Carl Gustaf!

Hemma igen! Måste bara ventilera mig! Självklart är det underbart att hänga med Olle, oavsett omgivning och sånt, men måste ju bara prata om detta!! 


Vi kommer till båten,  kung Carl Gustaf (eller vad den heter!) och det är en fin liten skuta! Charmig sådär! Vi får snart höra att det ska komma en stor samling människor som bokat långbord. De jobbar visst på en vårdcentral. Trevligt. 


De visar sig vara ett gäng, femton kanske, som helt obekymrat skriker, håller tal, vrålar "gulligillan kokoo som en göök" osv. Trevligt. 


På båten fanns två musiker! Mina åsikter om dem varierade under färdens gång. I början var det mest märkligt! Ett äldre par, en man och kvinna i 65-70års åldern. Han spelade dragspel och hon nyckelharpa! Den kombon var ju superkonstig till att börja med! De hade också en maskin som spelade musikbakgrunder. Fascinderande! Repertoaren var väl vad man kunde vänta sig, Sven-Ingvars och Owe Thörnqvist. Vackert så! Men sååå... annorlunda med nyckelharpa! 


I slutet av kvällen kände jag mig skyldig som fnissat åt dem i början så jag bedrev en liten mission: applådera och wuhuuu-ropa efter låtarna! Kändes bra! Kvinnan var ju faktiskt grym på nyckelharpa! What a shame!! 


Men maten! Den förtjänar ett eget stycke! Allt såg fint ut! En massa goda laxvarianter (å köttbullar och rostbiff åt Olle) men en sak gör att jag misstänker att jag när som helst kommer ligga och spy i fosterställning: RÄKORNA!!! 


Det fanns två sorter, rökta och vanliga (kokta?). De rökta luktade och smakade surt! Hade aldrig smakat så jag vet inte om det är normalt, men de vanliga räkorna luktade ammoniak, aceton och tvättsprit!! Skitäckligt!! När jag skalat en smakade jag på den men tyckte det smakade knepigt, så jag spottade ut den diskret! Luktade sedan på en och fann ovan nämnda dofter! Skitilla!! 


Såg ju hur folk satt och åt med stor aptit, men hur kunde de?? Jag luktade på några till och alla luktade ju likadant!! Vad var felet? Såg framför mig hur alla hänger över relingen och kräks! 


Hörde så småning om en annan kille (en av de högljudda vårdcentralsarbetarna) också prata om att räkorna smakade konstigt, så jag tror inte det var min näsa det var fel på! Efter det smakade allting illa, så jag vet inte om det var bara räkorna som var dåliga. Trist, verkligen! Men laxen innan räkorna var supergod! 


När båten vände i Skokloster lämnade musikerna sin plats vid buffén och sökte upp vårdarna! Där stod de och spelade och skrek gamla klassiker i sån omfattning att vi var tvungna att dra! Höll på att få panik! haha! Man pallar bara inte med 15 pers som gungar armkrok och skriker Raj raj och misshandlar Turistens klagan när allt man vill är att få en romantisk stund med sin man! 


Ja ja! Något att garva åt! Människans förfall! ;)


Det var ju fint att åka på vattnet och få vara med Olle! =) Bättre lycka med nästa kulinariska upptäckt, eller vad säger du?? 

Inga kommentarer: