Sångerska och sångpedagog

måndag 12 mars 2012

Oh, Danny boy!

Har jag sagt att rätt låt vann? Ok, jag gör det igen för säkerhets skull: RÄTT LÅT VANN! Ett sannerligen magiskt framträdande! Utan krusiduller! Ingen pardon! Rena skills! PANG! Rätt i mellangärdet! Som en fetpärla!

Någon som inte håller med mig, och alla de människor i landet som röstade fram henne till seger OCH den internationella juryn som också hade henne som favorit är Danny! Nu kanske du frågar dig: Varför denna häxjakt på Danny? Svart måste väl ändå bli att han gör det så lätt för mig (och tydligen andra) att irritera sig på honom med det ena suspekta uttalandet efter det andra. Om jag inte minns fel beskyllde han förra året svenska folket att ha dåligt gehör. Denna gången är det andra bullar. Läs själva här: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article14505954.ab

Missförstå mig rätt, han har all rätt att vara besviken! Skulle jag också varit! Men han kan väl omöjligen ha missat att han långt ifrån varit favorit? Det kan liksom inte komma som en chock att han riskerade andraplatsen igen!

Det är ju jättebra att han är nöjd med sin insats men att säga att folket gjorde fel som inte röstade på honom låter bara som en dålig förlorare! Kan han inte acceptera att folk inte gillade hans pryl tillräckligt? Han säger att han gjort det fetaste numret nånsin i Sverige. Det får ju faktiskt stå för honom! Finns väl ändå inget objektivt i det? Sångkille med dansare har ju setts förut, senast förra året! Nu var det en flashig dräkt adderat till det hela, men räcker det då? Nej, tydligen inte.

Vad vinner han på att göra dylika uttalanden? Det är ju givetvis bra att man går in i en tävling med inställningen att man vill vinna, men man måste väl samtidigt inse att tävlar man finns också risken att förlora! Man kan inte säkra en vinst genom att satsa en massa pengar. Det går liksom inte att köpa det så!

Kanske borde Danny söka sig utomlands? Vore inte det något, Danny? Nånstans där folket inte upplevt din pryl på samma sätt och heller inte utstått dina anklagelser?

En vidhållen image måste väl ändå vara bättre än en svärtad? Dvs om han tigit och tagit det som en äkta sportsman hade han fortfarande haft cred i mångas ögon. Detta utspel stärker nog inte hans kort. Besviken har man all rätt att vara, men nån slags självinsikt är ju också trevligt. Och kanske undvikandet att klanka ner på dem han trots allt skulle ha svårt att jobba utan.

Lycka till Danny! Polen kanske?

1 kommentar:

Micke sa...

Nu behöver det ju inte handla om att vara dålig förlorare. Att han blir kallad för dålig förlorare är ju bara för att han sa det efteråt. Frågan är väl vad reaktionen hade blivit om han hade sagt det innan. Förmodligen ett jävla ramaskri rent ut sagt, i Jantelagens Sverige. Det är ju naturligtvis därför Björn Ranelid retar så många, han vågar säga vad han tycker helt enkelt. Ingmar Bergman fick en gång i en intervju en fråga om vad han gillade för andra svenska filmare. Han var tyst en lång stund och sa sedan uppriktigt att "jag kan faktiskt inte komma på någon som är lika bra som jag". Det var väl helt enkelt ganska ärligt och uppriktigt sagt om han nu tyckte så. Nu gillar jag inte Dannys musik överhuvudtaget men rent principiellt så anser jag väl att han sa väl vad han tyckte och med all rätt. Möjligen som sagt, att han skulle ha sagt det innan.