Sångerska och sångpedagog

onsdag 14 november 2007

Sjung källa och träd..

Idag skulle sagotanten fyllt 100. Överallt är det Astrid nu, helt rätt! Hon var en fantastisk författare med barnasinnet välbevarat. Jag tycker fortfarande om att läsa och titta på hennes berättelser. Finns det något somrigare än Saltkråkan till exempel? Som skärgårdsunge själv känns det som att sommaren förlängdes till en evighet med den berättelsen. Kan nog inte säga en av hennes historier dock som jag tycker mer om än den andra.

Har en fin samlingsbok med en jättesorglig saga; Märit. Den är så fin och jag blir sorgsen när jag läser den. Även den handlar om döden. Ämnet som hon inte undvikit utan tagit sig an på sitt sätt. Läste Bröderna Lejonhjärta förra veckan i litteraturkursen. Den gavs oanade dimensioner av diskussionsfrågorna.

Dock är jag lite ledsen att jag inte hann med att sjunga någon av hennes låtar på kören idag. Hade tagit fram kära gamla Emil men det fanns helt enkelt inte tid..

Astrid Lindgren har på något sätt haft en stor betydelse i mitt yrkesliv. Jag hamnade i ett temaarbete när jag började jobba som musiklärarare och hamnade i ett annat Astridtema när jag vickade. Kan tänka att man skulle lessnat, men jag har satt upp småshower med hennes figurer senare när jag jobbat med barngrupper också. Det är verkligen något som man bör sprida! Älskar hennes historier. Man kan höra hennes röst när man läser böckerna..

Nästa delkurs ska jag läsa Mio min Mio. Har inte läst den tidigare, vad jag minns, men jag tror jag hört den på kasettband. Har en sångstrof i skallen som jag har fått klart för mig kommer därifrån.

"Milli,millimani vår lilla syster, lilla syster, så skön i hågen, skön i hågen med brända vingar. Milli milli milli millimani.".. någonting! :) Har läst på och vet att det finns nån sån där så jag måste ha hört det när jag var liten.. Vilket musikminne man har.. Märkligt..

1 kommentar:

Anonym sa...

"..sover stilla och vaknar aldrig mer, och aldrig mer flyger milli milli millimani med sorgsna skrik över mörka vatten.."

åh, jag hade också det där kassettbandet! skulle vilja höra låten igen. :))