Sångerska och sångpedagog

tisdag 1 november 2011

Mammas tonfiskmackor!

Min mamma brukade göra jättegoda tonfiskmackor! Eller, det gör hon säkert fortfarande men det var längesen jag fick smaka hennes! =) Nu gör jag egna istället!

Eftersom jag har ork som en 142-åring får jag roa mig med datorn. Det är lagom. Hämtade posten och höll på att avlida en smula. Vet iofs inte om det var av ansträningen eller friska luften...

Det är iaf jättegod både kalla och varma! Helst nygjorda men absolut inte uppvärmda! Iofs gillar jag aldrig uppvärmd gratinerad mat...

Ska försöka komma ihåg receptet eftersom jag inte orkar gå efter kokboken!

Godaste tonfiskmackorna! 200grader, 7-8minuter (tills osten smält!)

1 burk tonfisk i vatten, avrunnen
2 hackade tomater
1 äggula
2 msk majonnäs
1 msk senap
15 droppar citron
salt
vitpeppar

tekakor
skivad ost att ha ovanpå

Blanda allting och fördela över ett gäng tekakor! Hur många beror på storlek och höjdambition.
Täck med ostskivor och häv in i ugnen!

Så gott! Passade på i lördags när inte Olle var hemma! Inte för att vara elak, men han är inte speciellt förtjust i dem...

Hade bara körsbärstomater hemma och orkade bara kvarta dem. Hade nog blivit lite bättre om de delats i lite mindre bitar...

Redo att ostas!

Gratinering pågår!

Färdiga att förtäras!

Det fiffiga är att man också kunde göra dessa på lchf-bröd! Blev riktigt goda då med! Är på väg in i det träsket igen, tänkte bara bli frisk först!

Inga kommentarer: