Sångerska och sångpedagog

torsdag 7 november 2013

Smärthanteringskurs!

Pga min smärta i handleder, armbågar, axlar och nacke har jag fått börja i en smärthanteringskurs som min vårdcentral anordnar. 

Vi är sju personer med olika former av långvarig värk och det är en läkare, en psykolog och två sjukgymnaster som jobbar med oss. 

Kursen består av föreläsningar och diskussioner men även av individuellt anpassade träningsprogram. Två gånger i veckan ses vi och tränar och en gång är det föreläsningar. Kursen ska hålla på i åtta veckor och förhoppningsvis mår vi alla lite bättre när vi kommer ut på andra sidan!

Igår var första föreläsningen och idag första träningspasset! Olle är en ängel och tar hand om Lovisa under tiden! Detta är en investering i mig själv och mitt mående som hela familjen kommer få glädje av genom en glad mamma med mindre ont! Mina problem kommer dock förmodligen inte försvinna helt eftersom jag är som jag är men jag kan förhoppningsvis få lindring genom träning och vissa hjälpmedel!

Men det är samtidigt riktigt jobbigt! Tydligen är den här värken som jag gått med länge inte normal. 

 Det är jobbigt att platsa i en grupp med människor som har sån värk.

 Det är jobbigt att vara en sån som kanske behöver viss bostadsanpassning. 

 Det är jobbigt att inse att trots mitt kämpande är jag inte som alla andra. Har försökt låtsas i trettio år men allt det gett mig är ont. 

Det är jobbigt att få extra ont när jag gör en sån sak som är så starkt kopplat till min identitet, mitt livselixir, musiken. Pianospelet, det lilla jag kan, gör det värre. Jag försöker spela så mycket jag bara kan och det leder till överansträngning och smärta. 

Måste hitta en väg runt. 

Jag är glad och tacksam för allt jag kan men nu är jag så smärtsamt medveten om vad jag inte kan. 

Mina älsklingar förgyller mitt liv och ger det en djupare mening!


Min älskade tjej i sin nya åkpåse från Gekås!


Mina älsklingar! 



Inga kommentarer: