Sångerska och sångpedagog

måndag 29 juli 2013

Vad är detta egentligen??



Förra onsdagen gick jag förbi Myrornas här i stan. I fönstret låg en påse med barninstrument! Toppen! 25 spänn för en träxylofon! Det var den som lockade mig mest, Lovisa älskar att slå och banka på allt som låter och sitt piano! En xylofon borde ju vara det bästa då! 

När jag kom in i butiken såg jag att det även låg ett par maraccas, en flöjt och något som såg ut som ett minimunspel. Grejt!

När jag kom hem och packade upp prylarna såg jag att de var lite dammiga. Nåt vitt damm på instrumenten. Blötte ett papper och torkade av och gav sedan xylofon och maraccas till en ivrig dotter! Mitt i prick! 

Såg då den här metallsaken...

Det var inte alls nåt munspel. Silly me. Det var detta ni ser på bilderna. Det står META på den så jag (efter Olles input) att det är ett fodral till Meta-tabletter. När jag fick upp den såg jag att det var rester av nåt vitt piller och det var detta som orsakat dammet på alla leksaker. Har ingen aning om vad det är för nåt!!

Sjukt läskigt!!

Googlade META-tabletter så snabbt jag kunde. Jippi! Jättegiftigt! Tjoho. Hade ju ingen aning om om jag lyckats torka bort allt innan Lovisa fick sakerna eller om hon nu förtärt skiten. (Om det nu var det...)

Ringde giftinformationscentralen (och här passade Lovisa på att gå fyra steg!! Så så värst medtagen var hon iaf inte.) 

Tjejen i andra änden kollade upp saken med deras läkare och trodde att det nog säkert inte var så farligt men eftersom vi inte vet vad det vita är så skulle vi försöka få i henne kolsuspension och hålla henne under bevakning de närmaste timmarna. 

Vi var påväg norrut och det betyder bilfärd som i sin tur betyder garanterad tupplur för Lovisa, som skulle undvikas, så tajmingen var allt annat än bra. 

Nåväl. Fick försöka få i henne kollösningen, blandat med socker på deras inrådan. Vad gör man inte. Smakade helvete men hon fick i sig en del iaf. 

Har sett en kolsvart bebis? Inte? Försök mata en med kolsuspension så får ni se! Hade förutspått lite iaf så hon satt i blöjan i barnstolen i badrummet. Bara att skölja av efteråt!

Har ni sett kolsvart bajs? Inte? Mata en bebis med kolsuspension och vänta till dagen efter! 

Det verkar ha gått bra iaf, ingen påverkan alls på Lovisa, tack o lov!! Känner sig som värsta sämsta morsan nånsin som kommer hem med nåt dylikt!

Men jag undrar också hur de på Myrorna tänkte! Gissar att de trodde det var ett munspel och därför parade ihop allting i en igentejpad påse, men kollar man inte??

Nån som har en aning om vad det kan vara? Eller tips på vad jag ska göra med skiten? 
Asken och storleksjämförelse. En vanlig tejprulle.

Det vita inuti som smulats sönder. Ser ingenting på pillret mer än att det verkar ha varit en hel tablett av nåt slag. 

Så här ser asken ut öppnad. 

Tacksam för tips och svar! 


Inga kommentarer: