Sångerska och sångpedagog

lördag 20 juli 2013

Trött så in i...

Är trött i hjärtat och trött i själen. Känns som att jag bara går och väntar på att få vila. En konstig känsla. Har världens finaste unge, man och liv men jag går mest och känner mig trött. Skulle kunna sova en vecka i sträck känns det som. 

Hjälper ju inte att Visan haft det lite kämpigt med sömnen. Hon har svårt att komma till ro och när hon väl gjort det så vaknar hon efter ett par timmar och kan absolut inte somna om. Och när hon sen lyckats somna om efter ett par vakna timmar så vaknar hon tidigt. Inga toppenförutsättningar för god mammasömn. 

Men så är det just nu. 

Hon står inför stora förändringar, gången är inte långt borta, och då kan det visst bli så här. Vårt uppdrag är att ge henne den trygghet och närhet hon behöver. Hon somnar om vi ligger nära, tätt intill. Det kan ta tid men idag har det gått snabbt båda gångerna. Spjälsängen dissas dock och då får det vara så. Det är visst lite för långt borta från mamma och pappa just nu. 

Man kan inte skämma bort ett så litet barn med närhet och kärlek! Vi ger och hon ger. När hon kryper fram och klappar en på armen eller lägger sitt huvud tätt intill ens eget så är det inget man inte skulle göra för denna lilla människa. 
 
Men trött är jag. Inte sömnig men utmattad. Det ska jag inte ljuga om. 

Nu försöker jag komma på något att baka till hennes ettårsdag. Vill undvika att ge henne en massa socker så länge det går så jag letar något som kan agera ljushållare helt enkelt, som inte innehåller (så mycket) socker eller sötningsmedel. Är ju sjukt onödigt att introducera det.

 Varför ska man lära barn att festligt = socker?? Måste ju vara megakorkat! Vilken nytta gör sockret? Finns en himla massa andra saker som är goda. 

Har själv svåra problem med socker så varför skulle jag föra över det dumma på henne?

Nu ska iaf jag försöka sova lite. Tar gärna emot recepttips! 


Inga kommentarer: